Resono brengt drukte in kaart

Resono kan op iedere locatie in Nederland inzicht verschaffen wanneer en hoeveel mensen een plek bezoeken. Dit doen zij zonder hardware te hoeven plaatsen op de locatie. Hoe het werkt? Met behulp van anonieme data van zo’n 2 miljoen telefoons. Met in het portfolio grote gemeentes als Rotterdam en Amsterdam en een retailer als Blokker is Resono naar eigen zeggen ‘een belachelijk klein bedrijf met belachelijk grote klanten’.

 

‘In alle ruimte genieten van Rotterdam? Dankzij SpotRotterdam kan dat nu een stuk makkelijker. Je ziet namelijk live en overzichtelijk waar veel of juist weinig mensen zijn. Wel zo relaxed’, aldus Gemeente Rotterdam waarvoor Resono spotrotterdam.nl ontwikkelde. Met behulp van duidelijke blauwe en groene vlakken is het inzichtelijk waar het rustiger of drukker is in Rotterdam. In coronatijd merkte het driekoppige bedrijf Resono – bestaande uit Remco Bron, Ronald van Woensel en Frank Verschoor – dat het aantal opdrachten voor gemeentes en overheidsinstanties toenam. Daarnaast hebben zij als belangrijkste markten buitenreclame-exploitanten en retailers.

 

Nauwkeurige schatting met anonieme data

Op iedere plek, iedere dag, ieder uur en ook realtime kan Resono een druktebeeld afgeven. Remco: “Wij maken gebruik van de geanonimiseerde data uit apps, waaronder weer, verkeer en navigatie apps. Die data gooien wij als het ware op één hoop en analyseren we met behulp van ons eigen big data platform. Hoe bewegen mensen zich? Waar zijn ze? En waar komen ze vandaan? Alles is anoniem, we weten alleen aantallen, niet wie het zijn. En locaties kunnen van alles zijn, zoals een winkel, parkeergarage, natuurgebied of een stad.” Klanten gebruiken de data om betere beslissingen te kunnen maken en trends te analyseren. Klanten zijn bijvoorbeeld Stella Fietsen, JCDecaux, Visit Veluwe, Provincie Gelderland, Coca-Cola en Qpark.

 

Het eerste grote project in 2014 was SAIL Amsterdam. Daar werd gewerkt met zogenaamde beacons. Op verschillende plekken hingen camera’s en andere hardware. Mensen kregen informatie over de schepen die voorbijkwamen. Vanuit de beacons hoek evolueerde Resono naar GPS. Remco: “Overal spullen ophangen is er nu gelukkig niet meer bij. Alles is nu digitaal en kunnen we eigenlijk overal vandaan realiseren.” Zo’n 2 a 3 dagen per week werken Ronald, Frank en Remco vanuit hun kantoor in De Nieuwe Stad. “We zijn hier graag en vinden het ook heerlijk om na een dag werken nog met z’n drieën te blijven hangen om wat te eten bij één van de horecalocaties. We hebben bewust gezocht naar een locatie met karakter, waar onze klanten ook graag naartoe komen.”

Voor meer informatie neem een kijkje op www.reso.no.