Laadplein elektrische auto’s

Welkom op Laadplein Oliemolenhof Amersfoort – veelgestelde vragen

Laadplein Oliemolenhof is een openbaar laadplein. Op het laadplein kunnen 20 auto’s tegelijk worden opgeladen. Het laadplein is enkel bedoeld voor elektrische auto’s. Parkeren tijdens het laden is gratis. Klaar met laden? Dan gaat een half uur later het connectietarief in van €1,40 per half uur. Dit connectietarief is actief tussen 09.00 uur ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds.

Hoe krijg ik toegang tot het laadplein?
Houd de laadpas van het voertuig voor het toetsenpaneel, dan opent de slagboom. Opladen kan uitsluitend op de plekken waar dit symbool op staat:

Hoe werkt het opladen?
Sluit de auto door middel van de laadkabel aan op één van de 20 laadpunten. Het laden start na het scannen van de laadpas, of wanneer in de auto een sessie gestart wordt. De stekker wordt daarbij ook direct gelocked. Daarna vindt de autorisatie plaats; de controle of de gescande laadpas geldig is. Als dit het geval is dan start het laden. Dit zal uiterlijk 30 seconden duren en dan start de laadsessie.

Hoe ontgrendel ik de stekker?
De stekker blijft vergrendeld tot de laadsessie gestopt wordt. Geef in je auto aan stoppen met laden, trek de stekker uit je auto en dan uit de paal. Of houd je laadpas voor de paal, trek de stekker uit je auto en dan uit de paal.

Wat betekenen de kleuren die de laadpaal aangeeft?
Groen = beschikbaar
Groen knipperend = wacht op verificatie (pas aanbieden)
Blauw knipperend = verificatie voltooid maar niet aan het laden
Blauw = laden
Rood = storing

Mijn stekker blijft vastzitten, wat moet ik doen?
Wellicht heb je de stekker net iets te snel losgetrokken. Duw de stekker terug in de paal en probeer het nogmaals. Lukt het nog steeds niet, bel dan met Nl Charge via 085-8000058. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Het nummer vind je ook terug aan de binnenkant van het laadklepje op de laadpaal,  met daarbij ook het nummer van de laadpaal (LP..).

Welk laadtarief betaal ik?
Het laadtarief bedraagt €0,73/kWh inclusief btw.

Wat gebeurt er als het laadplein vol is?
Er zijn 20 plekken waar  opgeladen kan worden. Het kan voorkomen dat je wel toegang krijgt tot het laadplein, maar dat alle laadplekken bezet zijn. Er is dan helaas geen mogelijkheid om te laden en het is niet toegestaan te parkeren op andere locaties op het laadplein. Verlaat kosteloos het laadplein. Download de smoov -app om van tevoren te bekijken of er een laadplek beschikbaar is.

Hoe verlaat ik het laadplein?
Houd de laadpas voor het toetsenpaneel bij de slagboom, dan gaat de slagboom open om het terrein te verlaten.

Hoe werkt het laadsysteem op het laadplein?
Het laadplein bevat 20 palen met elk een laadcapaciteit van maximaal 20 kW. Dat betekent dat nagenoeg elke auto op zijn maximale snelheid zal opladen. Uiteindelijk bepaalt de auto hoe snel er geladen wordt. De instellingen en mogelijk zelfs de laadkabel kunnen de laadsnelheid beïnvloeden.

Wat gebeurt er als mijn auto opgeladen is?
Wanneer het voertuig vol is, heb je 30 minuten de tijd om het laadplein te verlaten. Na 30 minuten gaat het connectietarief (parkeergeld) in. Het is niet toegestaan te parkeren op andere locaties op het laadplein.

Wat is het connectietarief?
Het connectietarief is een tarief dat je betaalt als het voertuig vol is en niet meer wordt opgeladen. Dit tarief is € 1,40 inclusief btw per 30 minuten. Per Mobility Service Provider (MSP) kan het verschillen hoe het connectietarief zichtbaar is op de factuur. Meestal zal dit zijn in de vorm van een grotere hoeveelheid geladen kWh. Als je lang blijft staan, kan dit aantal kWh op de factuur daardoor oplopen en hoger zijn dan het aantal kWh dat het voertuig kan laden. Dit connectietarief is actief tussen 09.00 uur ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds.

Hoe weet ik of mijn auto vol is?
Hoe lang het opladen duurt en op welke wijze dit getoond wordt aan de e-rijder hangt af van het type/model elektrische auto. Veelal geeft de auto (via display/dashboard) bij het starten van de laadsessie aan hoelang de laadsessie gaat duren. Daarnaast bieden veel automerken ook een mobiele app waarmee je op afstand kunt inzien of de auto nog aan het laden is. Ons advies is om deze app te installeren en hiermee de auto in de gaten te houden (https://openbaarladen.nl/connectietarief).

Is de Oliemolenhof te vinden via de Smoov-app?
Ja! Met de app kun je makkelijk zien of er een vrije plek is op het Oliemolenhof. Klik hier om de app te downloaden voor zowel Android als Apple.

Help, er is een storing aan mijn laadpaal. Met wie neem ik contact op?
Controleer eerst of je laadpas geactiveerd is bij je MSP. Wanneer er een storing is, neem contact op met de storingsdienst via 085-8000058. Houd het laadpaalnummer bij de hand. Deze vind je aan de binnenkant van het laadklepje op de paal. Je wordt geholpen door Nl Charge. Als het hen niet lukt jou te helpen, dan zorgt Nl Charge voor een melding naar onze installatiepartner van der Sijs. Op werkdagen is het ook mogelijk contact op te nemen met De Nieuwe Stad, 033-2037003. Dan kijken wij of we het samen met onze installatiepartner van der Sijs op kunnen lossen.Vragen over het connectietarief? Neem dan contact op via laadplein@denieuwestad.nl.

Help, er is een storing aan de slagboom. Met wie neem ik contact op?
De slagboom van de Oliemolenhof gaat open met je laadpas. Is er een storing aan de slagboom, neem dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur contact op met De Nieuwe Stad via 033-2037003. In de avonduren en in het weekend neem contact op met de calamiteitendienst via 06 22 98 24 21.