Klassiek ambacht met moderne technologie: Koppel fietsen

Vanuit interesse en passie verdiepten Tom en Mirko van Mechanieker Amersfoort zich in het bouwen van stalen fietsframes. Onder het merk Koppel maken zij unieke frames en bewaren zij dit ambacht. Sinds kort doen ze dit vanaf  een extra locatie aan de Oude Fabriekstraat 14.

Wie Mechanieker Amersfoort kent, weet dat dit een fietsenwinkel is waar ze dingen ‘net even wat anders’ doen. Vijf jaar geleden begon Tom met een compagnon in De Nieuwe Stad de winkel met als uitgangspunt een plek te creëren waar zij als fietsliefhebbers zelf ook graag zouden komen. Met liefde voor de fiets. Tom: “Ons doel is om uiteindelijk van alle standaardmerken af te stappen en alleen nog custom fietsen te verkopen. Meer dan de helft is nu al op maat gemaakt. Daarvoor werken we onder andere met Orbea en Enigma en ons eigen merk Koppel.”

Staal op maat
Mirko werkt sinds een aantal jaren bij Mechanieker.  Voor zijn eigen fiets op maat ging hij speciaal naar Italië. “Nederland kent heel weinig framebouwers. Ik kwam zelf uit bij een firma in Italië. In Engeland zitten er ook nog een aantal, daar zijn we ook naartoe gegaan om het nu zelf te leren om het al bestaande merk Koppel een nieuwe impuls te kunnen geven.” Tom: “Wij richten ons met Koppel op wat wij tof vinden. En dat is staal op maat. Klassieke, tijdloze fietsframes die niet gebonden zijn aan hypes en trends.” De merknaam Koppel komt van de Amersfoortse Koppelpoort. Mirko, van oorsprong grafisch ontwerper: “Voor het logo hadden we eerst nog iets met een draak, van Sint Joris en de draak. Ook daar zijn we uiteindelijk naar een meer tijdloos ontwerp gegaan, passend bij de fiets.”

Na zoals de mannen het zelf zeggen ‘wat maanden aanrommelen’ werd het tijd om er serieus mee aan de slag te gaan en ook een aparte werkruimte in te richten. Dat werd een knusse plek aan de overkant van de straat. Tom: “Het kan hier precies. Het is lekker werken, je wordt hier niet gestoord en kunt ook rustig de spullen even laten liggen om er de volgende dag mee verder te gaan. Afgelopen jaar hebben we geoefend en gekeken wat we nog misten aan gereedschappen en skills. Dat hebben we aangepakt, onder andere door naar Engeland te gaan en daar bij Enigma zelf allebei een frame te bouwen en voor de kerst hebben we in Berlijn ook nog twee frames gebouwd. In 2020 gaan we serieus aan de slag met het bouwen van tien frames, ongeveer één per maand.”

Ambacht
Vraag naar meer is er wel, maar het bouwen van een frame is een tijdrovende klus. Mirko: “Per frame ben je zo een dag of vier tot vijf bezig. Iedereen heeft zo z’n eigen manier, maar uiteindelijk komt het neer op ambacht. Maak je gebruik van titanium, dan wil je bijvoorbeeld de lassen zien. Bij staal wil je dat juist niet zien  en besteed je meer aandacht aan het lassen en gladschuren.” Tom: “Het precies pas maken van een buis is te complex om machinaal te doen. Natuurlijk maken we wel gebruik van moderne technologie binnen een klassiek ambacht.”  Het spuiten van de frames gebeurt nu nog extern, ook dat hopen Tom en Mirko op den duur in eigen hand te hebben.