HU-studenten organiseren evenement zonder geld

Wat zijn de valkuilen als startend zzp’er? Het zijn vragen waarmee je terecht kunt bij de Kamer van Koophandel. Óf bij het Lean Startup event, dat 5 februari plaatsvond. Het evenement werd georganiseerd door vijf derdejaars studenten van de opleiding Facility Management.

Ze waren er maar druk mee want alles moest zelf geregeld worden: Sprekers boeken, een locatie regelen en borrelhapjes bestellen. Daarnaast hadden ze ook gewoon nog les. ,,Ik had zelfs zeven tentamens,” zegt Sharona Verboom (20).,,Dus ja, het was behoorlijk druk.”

Toch is die drukte en hectiek wel het voorland van studenten Facility Management. Tijdens de vier jaar durende opleiding, die de Hogeschool Utrecht alleen in Amersfoort geeft, leren ze het ‘huishouden’ van een organisatie runnen. Of het nu gaat om beveiliging, schoonmaak of catering. Velen gaan na school aan de slag bij een groot bedrijf. ,,De opleiding is zo divers, dat ik mensen die mij vragen wat ik precies leer vaak moeilijk kan antwoorden,” aldus Femke Huijsman (20).

Het organiseren van een evenement is in ieder geval één van de onderdelen. Vandaar dat het duo, samen met Lisanne van Delft, Tessa Voncken en Michiel Verhoeven, de taak op zich namen om het Lean Startup Event in goede banen te leiden. ,,We zijn eerst langsgegaan bij bedrijven met de vraag waar zo’n evenement volgens hen over moest gaan,” zegt Sharona. ,,Op basis daarvan hebben we een heel programma in elkaar gedraaid.”

Het vijftal kreeg snel medewerking van De Nieuwe Stad. ,,We mochten de danswerkplaats gebruiken en de borrel na afloop vond plaats in Hoog Vuur. Alles hebben we kosteloos moeten regelen want voor het hele evenement was een budget van precies 0 euro”.

Het was een inspirerend event voor ondernemers, door ondernemers. Vier sprekers maakten hun opwachting en ook wethouder Pim van den Berg kwam langs. De vier sprekers besloegen gezamenlijk alle facetten van het ondernemerschap. Een adviseur van de afdeling economie van de gemeente Amersfoort kwam iets vertellen over boekhouden, een medewerker van de Belastingdienst legde uit hoe het belastingstelsel in elkaar zit en hoe je belastingvoordelen kunt behalen. SocialBrands is marktleider op het gebied van sociale media, en vertelde hoe je dit kunt gebruiken om je bedrijf beter voor het voetlicht te brengen. Tot slot vertelde één van de oprichters van Innovation Booster over nieuwe zakelijke trends. De verschillende workshops en sprekers gaven beginnende initiatieven een impuls en hebben ondernemers op een verassende manier aan het denken gezet. Het evenement vond plaats in De Nieuwe Stad, op 5 februari van 13.00 uur tot 18.00 uur inclusief afsluitende borrel.

Bron: Artwin Kreekel AD.nl
Afbeelding: Bram Petraeus