Consumenten zijn bewust bezig met het toepassen van duurzame maatregelen, maar vinden gemak nog steeds belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek van customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse) en Heartbeat Strategy onder ruim 1.000 consumenten.
De meeste consumenten kiezen voor het toepassen van makkelijke en bekende maatregelen: afval scheiden (79%), verwarming lager zetten (60%) en korter douchen (50%). Maatregelen zoals bewust het openbaar vervoer gebruiken en zonnepanelen plaatsen zijn met 29% en 12% minder populair.
Willem Brethouwer legt uit: ‘Consumenten zijn op zoek naar gemak, ook als het gaat om duurzame maatregelen.’ Consumenten zien vaak het nut er niet van in of het kost teveel moeite om de maatregel toe te passen.
Wel verwachten consumenten van bedrijven dat zij duurzaam ondernemen. Zo vindt bijvoorbeeld ruim de helft (53%) van de respondenten het belangrijk dat hun bank duurzaam onderneemt. Ook dit heeft te maken met het gemak dat de consument wenst. Bretlouwer: “Dat gemak is ook de reden dat 20% het gratis plastic zakje bij de supermarkt mist.”
Bron: duurzaam-ondernemen.nl