Contact, een spiegel en op z’n tijd een goede grap

Vanuit een gezamenlijke visie die gebouwd is op ontspannen contact maken, positief stimuleren en een gezonde dosis humor startten Stefan en Peter in 2013 een begeleidingsinstituut voor jongeren. Ze zijn De Nieuwe Stad bewoners van het eerste uur. Onder de naam Perquin & van der Burgh begeleiden zij leerlingen in het voortgezet onderwijs die om diverse redenen onderpresteren en daar verandering in willen brengen. Dagelijks zien we leerlingen naar binnen stappen aan de Brabantsestraat 17, ze komen er graag. Wat ze precies komen doen, daar vertellen Peter en Stefan ons meer over.

Een warme en ontspannen inrichting, dat is het eerste dat opvalt als je bij Perquin & van der Burgh binnenstapt. Het huiskameridee is onderdeel van de aanpak waarin Peter en Stefan geloven. “We zorgen voor een relaxte sfeer waarin iedere dag voldoende grappen gemaakt worden. Binnen die setting gaan wij één-op-één aan de slag met het coachen, sturen en het bieden van een spiegel bij jongeren. Het is een plek om te werken aan school, maar we gaan ook rustig met ze zitten om te horen wat er speelt en waar ze mee bezig zijn. Of maken een lolletje met ze, bijvoorbeeld door ze te bestoken met de nerfgun”, aldus Peter.

Stefan was tot 2013 leerlingenbegeleider en docent Nederlands op het Luzac Amersfoort. Daar ontmoette hij conrector en gymdocent Peter en ze bleken dezelfde opvatting te hebben over het  begeleiden van jongeren: vanuit authentiek contact ze positief stimuleren en ze af en toe ongecensureerd een spiegel voorhouden. Stefan: “De manier waarop ze hun leven inrichten, de keuzes die ze maken, dat is in onze ogen nog belangrijker om mee aan de slag te gaan dan het bieden van specifieke huiswerkbegeleiding. De kern van waarom ze niet komen tot het schoolwerk ligt vaak dieper, daar willen we mee aan de slag, want dat is duurzaam en daar worden ze zelfbewuster en blijer van. Natuurlijk hebben we ook begeleiders die helpen als ze iets niet snappen, bijvoorbeeld bij wiskunde of natuurkunde. En we hebben bijspijkertrajecten bij opgelopen achterstand of voor examenkandidaten.”

Maatwerk

Ruim drie jaar geleden begonnen Stefan en Peter ook met reïntegratietrajecten. Jongeren die om een bepaalde reden niet meer naar school mogen, kunnen of durven, begeleiden zij naar een diploma, vervolgopleiding of terug naar school. “Jongeren krijgen in zo’n situatie vaak met een trits aan hulpverleners te maken waardoor er vaak dezelfde gesprekken worden gevoerd en de begeleiding versnipperd is, dit deel doe je daar, dat bespreek je bij iemand anders. Hier kunnen dingen gecombineerd worden. Ze kunnen hier met hun schoolwerk aan de slag en als ze blokkeren is er tijd om aandacht te geven aan de onderliggende reden hiervan”, aldus Peter.

Naast de locatie in De Nieuwe Stad heeft Perquin & van der Burgh een vestiging geopend in het Corderius College, waar Maarten Nuyten coördinator is. “Hoe vaak een jongere bij ons komt is maatwerk, dat gaat van één keer in de maand tot vijf keer per week. Jongeren komen bij ons via verschillende kanalen waaronder hulpverleners, het wijkteam en diverse scholen. We bezoeken zelf ook scholen, bijvoorbeeld voor een groot overleg over een leerling. Vaak zijn de leerlingen die bij ons komen een ander soort leerlingen dan ‘hij maakt zijn huiswerk niet’, er zit meestal een zorgvraag achter”, lichten de heren toe. Meer informatie nodig of vragen? Bel of mail Stefan en Peter gerust:  info@schoolenstudie.nl of 033-7600216.